Mad og vægt - 9 mdr.

16. april 2021

Alder:
9 mdr.

Mad og vægt - 9 mdr.

Hej igen Helen

Tusinde tak for dit sidste svar - det var rigtig brugbart og vi er på rette vej. Det gik ret nemt med at putte i egen seng og tror kombien af godnatgrød og at blive puttet lidt senere hjælper hende til at sove tungere om aftenen, istedet for at vågne hele tiden. Hun kommer stadig over i sengen i løbet af n eddn atten og bliver ammet 1-2 gange, men vi arbejder os i den rigtige retning.

Jeg skriver nu med et opfølgende spørgsmål omkring mad og vægt. Som jeg skrev er hun en stor og rund pige, ca. 11 kg og 72 cm ved 8 mdr. Hun er rigtig glad for al slags mad og det er en fornøjelse at se hende gå igang.

Man siger jo at ammebørn ikke kan blive for tykke, men er der et tidspunkt, hvor man skal være mere obs på maden og vægten? Eller er det alt for tidligt at tænke på den slags, og skal vi bare nyde hendes madglæde? Hun er meget aktiv og stærk.

Vi spiser ret sundt, primært vegetarisk men får hhv kød og fisk en gang om ugen samt som pålæg, og hun får ofte lidt rester - dvs hun får kød eller ...

Annonce

... fisk de fleste dage. Hun får kun hjemmelavet mad, men vi tilsætter faktisk ikke fedtstof og mælkepulver til hendes grød. Hun er dog først lige begyndt at få havregrød nu morgen og til godnatgrød, da hun ikke har villet mades med ske tidligere. Så resten af maden er normal mad i babyvenlig udgave. Hun får selvfølgelig smør på brød og frugt, men ofte sammen med en grøntsag.

Vi lader hende spise til hun er mæt, men nogle gange virker det til at hun bare kan blive ved og ved, så vi prøver at give hende nogle grovere ting, der også skal arbejdes for. Men skal vi fx give hende sødmælk, når hun skal til at drikke mælk? Og bør vi tilsætte fedtstof til grød selvom hun et stor?

For os er det selvfølgelig vigtigt at hun får, hvad hun har brug for, men også at hun får et naturligt forhold til mad, mæthedsfølelse og sin egen krop - også selvom hun skulle blive ved med at være lidt rund i det. Storebror har altid været lang og meget slank, så her har vi haft den modsatte problematik!

Hvad tænker du om det?

Mange tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder